GDPR: Wat met de guest checkout in mijn webshop?
In vele webshop kan je een bestelling plaatsen door middel van het aanmaken van een account of via een guest checkout.
Omdat het plaatsen van een bestelling gelijkstaat aan een ‘contract’, moet je sowieso een aantal gegevens gaan bijhouden. Je hebt o.a. een naam, een facturatie- en leveringsadres en contactgegevens nodig om een goede uitvoering van de bestelling te kunnen verzekeren. Een guest checkout staat dus los van het bewaren van gegevens, hoewel het vaak over minder gegevens gaat. Of de klant de mogelijkheid krijgt om via een guest checkout een bestelling te plaatsen of dat er een verplichting is om een account aan te maken, is afhankelijk van de voorkeur van het bedrijf. Het is niet verplicht om een guest checkout te voorzien. De wettelijke termijn voor het bijhouden van facturen zorgt er eveneens voor dat gegevens bewaard moeten worden. Het feit dat je deze gegevens moet bewaren betekent niet dat je deze zomaar voor andere doeleinden zoals marketing mag gaan gebruiken!
Als een klant in het checkoutproces bepaalde gegevens invult en de bestelling afbreekt zonder het proces te voltooien mag je deze gegevens bijhouden en gebruiken voor precontractuele verwerking. Op die manier kan je de bezoeker er aan herinneren om zijn onvoltooide bestelling af te ronden of om feedback te ontvangen omtrent de reden van annulatie. Deze gegevens mogen slechts gedurende een zéér korte tijdspanne bewaard worden. Als je van deze mogelijkheid gebruik wenst te maken, vergeet dit dan zeker niet te vermelden in je Privacy Policy.
Lees ook:
GDPR: Wat met mijn bestaande e-maillijst?
GDPR: Wat met mijn Algemene voorwaarden?
GDPR: Wat met de bewaartermijn van persoonsgegevens?
GDPR: Wat met cookies?
GDPR: Wat met het verzamelen, bewaren en gebruiken van persoonsgegevens?
GDPR: Wat met het adverteren via derde partijen?
Heb je behoefte aan extra ondersteuning of heb je interesse in wat Aranere voor jou kan betekenen? Aarzel dan niet om ons te contacteren voor meer info!