GDPR: Wat met de bewaartermijn van persoonsgegevens?

Je mag persoonsgegevens bewaren zolang dit gerechtvaardigd is voor het doel dat je deze gegevens gebruikt. Dit is de zogenaamde “retentieperiode”.

Gegevens louter voor marketingdoeleinden zullen waarschijnlijk een kortere retentieperiode hebben dan gegevens van klanten die effectief een aankoop hebben gedaan. De  levenscyclus van het verkochte product of dienst speelt hier eveneens een belangrijke rol. Denk maar aan de garantieperiode die op bepaalde producten en diensten van toepassing is. Hoewel deze retentieperiode voor interpretatie vatbaar is, zal een lange retentieperiode moeilijker te verantwoorden zijn voor een product of dienst met een korte levensduur.

Het komt erop neer dat er op voorhand over nagedacht moet zijn en dat het duidelijk omschreven staat in een Data Protection Policy.

 

Lees ook:

GDPR: Wat met mijn bestaande e-maillijst?
GDPR: Wat met mijn Algemene voorwaarden?
GDPR: Wat met cookies?
GDPR: Wat met het verzamelen, bewaren en gebruiken van persoonsgegevens?
GDPR: Wat met het adverteren via derde partijen?

 

Heb je behoefte aan extra ondersteuning of heb je interesse in wat Aranere voor jou kan betekenen? Aarzel dan niet om ons te contacteren voor meer info!