GDPR: Wat met het adverteren via derde partijen?
Mag je zomaar met jouw e-maildatabase adverteren op platformen zoals Google, Facebook of andere platformen? Mag je een ander bedrijf toegang geven tot jouw e-maildatabase om jouw advertenties en online marketing te laten verzorgen?
Dit is mogelijk, indien je aan een aantal voorwaarden voldoet.
Als je al actief adverteerde op het platform in kwestie op het ogenblik dat je toestemming kreeg om de gegevens te gebruiken, kan je dit gewoon blijven doen. Zoniet, kan je mogelijk onder de noemer “gerechtvaardigd belang” alsnog adverteren, maar voor de zekerheid vraag je best alsnog even toestemming om de verzamelde gegevens te mogen gebruiken voor het adverteren op bepaalde platformen.
Ongeacht naar welk platform of partner je voorkeur voor een samenwerking uitgaat, is het essentieel om te weten of dit bedrijf GDPR conform is. Als dit niet het geval is, mag je hen geen toegang verlenen tot de persoonsgegevens die je verzameld hebt. Voor je een samenwerking aangaat leg je een aantal afspraken van in een “Data Processing Agreement”. In die DPA wordt de duur van de overeenkomst vastgelegd, alsook welke gegevens er mogen gebruikt worden en voor welke doeleinden.
Lees ook:
GDPR: Wat met mijn bestaande e-maillijst?
GDPR: Wat met mijn Algemene voorwaarden?
GDPR: Wat met de bewaartermijn van persoonsgegevens?
GDPR: Wat met cookies?
GDPR: Wat met het verzamelen, bewaren en gebruiken van persoonsgegevens?
Heb je behoefte aan extra ondersteuning of heb je interesse in wat Aranere voor jou kan betekenen? Aarzel dan niet om ons te contacteren voor meer info!