GDPR: Wat met mijn bestaande e-maillijst?

Vele bedrijven beschikken over een of meerdere mailinglijsten voor diverse doeleinden, waaronder e-mailmarketing. Maar welke invloed heeft de GDPR nu concreet voor deze mailinglijsten? Mag je ze blijven gebruiken of moet je ze naar de prullenbak verwijzen?

 

Toestemming en transparantie

Eén van de belangrijke voorwaarden om persoonsgegevens te mogen verwerken is toestemming. Heb je toestemming verkregen voor 25 mei, die GDPR conform is, kan je deze gegevens blijven gebruiken. Deze toestemming moet verkregen zijn door een actieve handeling, met andere woorden door een opt-in. Belangrijk hierbij is dat je ook transparant bent over de beoogde doeleinden. Je moet kunnen bewijzen dat je abonnees toestemming hebben gegeven, wanneer ze dit deden én waarvoor. Geen bewijs = geen toestemming.

Wat betekent dit concreet?

Je kan dit realiseren door een apart vinkje per individueel doeleinde toe te voegen aan bijvoorbeeld het inschrijfformulier op je website. Deze vinkjes mogen niet op voorhand aangevinkt zijn en je moet hier ondubbelzinnig in omschrijven waar de abonnee zijn toestemming voor geeft. Dit kan je dan bijhouden als bewijs. Hou er rekening mee dat de abonnee op ieder moment zijn toestemming kan intrekken.

 

Wat met niet conforme lijsten?

Vaak zijn bestaande lijsten niet volledig conform wat betreft de GDPR. Niet getreurd, je kan je lijsten alsnog conform maken door een mailing uit te sturen met de vraag voor toestemming. Bij deze reactivering kan je jouw lijst als het ware opsplitsen in 3 delen. Abonnees die opnieuw bevestigen, zij die uitschrijven en de overgebleven groep die mogelijk niet reageert op je oproep. De laatste groep kan je alsnog een herinnering sturen om te bevestigen.

Wat als het merendeel van mijn contacten niet reageert?

Als jouw onderneming sterk afhankelijk is van e-mailmarketing, kan een groot verlies aan contacten problematisch zijn. Het doel van GDPR is dat er op een verantwoorde manier met persoonsgegevens wordt omgesprongen. Na een risicoanalyse kan je deze gegevens mogelijk behouden onder de noemer “vitaal belang” of “recht op ondernemen”. Belangrijk hierbij is dat je er op een doordachte en evenwichtige manier mee omgaat.

 

Is het sop de kolen waard?

Het kost blijkbaar toch wel wat inspanning om alles tijdig klaar te maken om in regel te zijn met de GDPR. Sommigen overwegen zelfs om hun online-marketing stop te zetten. Dat zou pas écht zonde zijn, je hebt immers veel moeite gedaan om een mailinglijst te maken, dus is het zeker de moeite waard om deze op te frissen. Niet enkel in het kader van de nieuwe Europese wetgeving, maar ook voor jouw bedrijf. Bekijk het zo: de kwaliteit van je mailinglijst gaat erop vooruit; je bereikt mensen die écht geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Bovendien geef je een positief signaal aan je klanten dat je de GDPR ernstig neemt en je wel degelijk bezig bent met een transparant privacybeleid.

 

Lees ook:

GDPR: Wat met mijn Algemene voorwaarden?
GDPR: Wat met de bewaartermijn van persoonsgegevens? 
GDPR: Wat met cookies?
GDPR: Wat met het verzamelen, bewaren en gebruiken van persoonsgegevens?
GDPR: Wat met het adverteren via derde partijen?

 

Heb je behoefte aan extra ondersteuning of heb je interesse in wat Aranere voor jou kan betekenen? Aarzel dan niet om ons te contacteren voor meer info!